Πριν από 24 χρόνια η μεγαλύτερη καταστροφή της νεότερης ιστορίας της Κορίνθου
Στις 12 Γενάρη 1997, έλαβε χώρα η μεγαλύτερη καταστροφή της νεότερης ιστορίας της Κορίνθου.
Στις 12 Γενάρη 1997, έλαβε χώρα η μεγαλύτερη καταστροφή της νεότερης ιστορίας της Κορίνθου.
Μια φοβερή πλημμύρα που άφησε πίσω της τεράστιες ζημιές στις υποδομές και τις επιχειρήσεις της πόλης. Τα στοιχεία των μετεωρολόγων υπολογίζουν ότι έπεσαν πάνω από 200 mm (χιλιοστά) βροχής μέσα σε λίγες ώρες… Το νούμερο είναι τρομακτικό αν αναλογιστούμε ότι το κανονικό ετήσιο ύψος βροχόπτωσης στην Κόρινθο ανέρχεται στα 410 χιλιοστά το χρόνο!
Το πάθημα έγινε μάθημα και έργα υποδομής απέτρεψαν την επανάληψη της καταστροφής στα χρόνια που ακολούθησαν.
Όλα ξεκίνησαν (ή τελείωσαν) για την Κόρινθο στη 1 το μεσημέρι της Κυριακής. Μετά από μία ξαφνική και έντονη βροχή η πόλη κατακλύστηκε από αμέτρητους τόνους νερού.
Τον Αύγουστο του 1995 η Δημοτική Επιχείρηση Υδρευσης και Αποχέτευσης Κορίνθου έκανε μελέτη σχετικά με τη σχεδιαζόμενη κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Αθηνών – Κορίνθου – Τρίπολης, όπου επισήμανε τον κίνδυνο από την κατασκευή αγωγών που παροχετεύουν τα όμβρια ύδατα των τμημάτων Γαλότα – Κόρινθος, Σολωμός – Κόρινθος και Κόρινθος – κόμβος Αρχαίας Κορίνθου μέσα στο χείμαρρο Ξηριά.
Επειδή ο χείμαρρος δεν μπορούσε να δεχτεί επιπλέον ύδατα, η ΔΕΥΑΚ πρότεινε στην κατασκευαστική εταιρία “ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ”, του γνωστού Εμφιετζόγλου,να μην προχωρήσει στην κατασκευή των αγωγών, αλλά να κατασκευάσει υπόγειο αγωγό, “ένα δεύτερο Ξηριά” κάτω από την οδό “Γ. Παπανδρέου” (σ.σ. είναι η οδός που πλημμύρισε, καθώς εκεί ξέσπασε ο χείμαρρος). Η εταιρία αποδέχτηκε την πρόταση και παρέπεμψε τη ΔΕΥΑΚ στον μελετητή μηχανικό Δημήτρη Σωτηρόπουλο,ο οποίος με τη σειρά του συμφώνησε. Στη συνέχεια, το έργο μέσω του Δήμου Κορίνθου προτάθηκε στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και με τη δική της σύμφωνη γνώμη στη ΔΕΚΕ, στην ΠΥΔΕ (υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ) και τελικά στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Ολοι οι προαναφερόμενοι συναίνεσαν για την κατασκευή, συμπεριλαμβανομένου και του Κ. Κίτσιου, γενικού διευθυντή της ΜΕΟ, άλλης υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Όμως το έργο δεν έγινε ποτέ! Αντίθετα, η Εθνική Οδός κατασκευάστηκε με βάση τα αρχικά σχέδια. Όλο το έργο θα κόστιζε 600 ως 700 εκατομμύρια δραχμές και θα έσωζε την Κόρινθο.
Η πλημμύρα έγινε ακριβώς στο επικίνδυνο σημείο για το οποίο η ΔΕΥΑΚ είχε προειδοποιήσει. Και κάτι ακόμα: σύμφωνα με υπολογισμούς ειδικών, ο χείμαρρος Ξηριάς την ώρα της πλημμύρας “κατέβαζε” περίπου 700 κυβικά μέτρα νερού ανά δευτερόλεπτο, ενώ άντεχε το πολύ 350. Τα υπόλοιπα χύνονταν στην πόλη. Υπολογίζοντας τη διάρκεια της βροχόπτωσης πρέπει από το χείμαρρο να πέρασαν πάνω από 1,5 εκατομμύρια κυβικών μέτρων νερού. Στη μελέτη της ΔΕΥΑΚ σημειωνόταν ο κίνδυνος από τους αγωγούς, που θα σώρευαν στον Ξηριά περίπου 1 εκατομμύριο κυβικών μέτρων νερού. Όσα περίπου ήταν αυτά που πλημμύρισαν την Κόρινθο. στις 12-1-1997
Μια φοβερή πλημμύρα που άφησε πίσω της τεράστιες ζημιές στις υποδομές και τις επιχειρήσεις της πόλης. Τα στοιχεία των μετεωρολόγων υπολογίζουν ότι έπεσαν κατά τόπους στην ευρύτερη περιοχή από 112 έως 358 mm (χιλιοστά) βροχής μέσα σε ένα 48ωρο!
Το νούμερο είναι τρομακτικό αν αναλογιστούμε ότι το κανονικό ετήσιο ύψος βροχόπτωσης στην Κόρινθο ανέρχεται στα 425 χιλιοστά το χρόνο!!!
Η Μελέτη:
Διερεύνηση της υδρολογικής απόκρισης της λεκάνης απορροής του Ξέρες στην καταιγίδα του Ιανουαρίου 1997 με τη μέθοδο SCS.Γ. Μπαλούτσος, Δ. Κουτσογιάννης, Α. Οικονόμου και Π. Καλλιρής.
Στις 11-13 Ιανουαρίου 1997, μια ασυνήθιστη καταιγίδα έπληξε το χείμαρρο Ξηριάς και την ευρύτερη περιοχή της Κορίνθου. Η καταιγίδα προκάλεσε μια καταστροφική πλημμύρα στην πόλη της Κορίνθου με σοβαρές ζημιές και ανθρώπινες απώλειες. Η ζημιά αποδόθηκε στις έντονες βροχοπτώσεις και τις απορροές, αλλά και στην ανθρώπινη παρέμβαση στο κανάλι του χείμαρρου και στην πλημμυρίδα.
Η ποσοτικοποίηση της υδρολογικής απόκρισης της λεκάνης απορροής και ο προσδιορισμός των κατάλληλων μέτρων για τον μετριασμό των επιπτώσεων πλημμύρας από παρόμοια γεγονότα στο μέλλον ήταν ένα δύσκολο έργο λόγω της έλλειψης υδρομετεωρολογικών δεδομένων. Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζεται εδώ με διερεύνηση της υδρολογικής απόκρισης της λεκάνης απορροής με χρήση της μεθόδου SCS.
Η ανάλυση έδειξε ότι οι βροχοπτώσεις στη λεκάνη απορροής κυμαίνονταν από 123-358 mm (σταθμισμένος μέσος όρος 201 mm). η περίοδος επιστροφής ήταν της τάξης των 1000 ετών για το κεντρικό τμήμα της λεκάνης απορροής και για 24ωρη διάρκεια, αλλά πολύ μικρότερη για βραχύτερες διάρκειες.
Η μέγιστη απόρριψη στην έξοδο της λεκάνης απορροής υπερέβη τα 600 m3 / s (περίοδος επιστροφής της τάξεως των 100 ετών) και ο όγκος της πλημμύρας ήταν περισσότερο από 55% των βροχοπτώσεων. Λαμβάνοντας υπόψη τα φυσικά και υδρολογικά χαρακτηριστικά της λεκάνης απορροής και τα συμπερασματικά συμπεράσματα, προτείνονται και συζητούνται μέτρα για την άμβλυνση των επιπτώσεων πλημμύρας από παρόμοια γεγονότα στο μέλλον.
Δείτε video και φωτογραφίες από τα καταστροφικά αποτελέσματα που άφησε πίσω της η πλημμύρα